کد خبر: ۲۵۵۱۲
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

بانک‌ها دست به دامن اپلیکیشن‌ها شدند| تحمیل مشتریان به استفاده از اپ‌های داخلی

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، گفت: اگر سعی کنیم مشتریان را با یک ترفندی به این اپلیکیشن‌ها تزریق کنیم در این صورت خاصیت رقابتی و خاصیت مشتری دوستی خودمان را از محصولاتمان زدوده‌ایم. قطعا این‌ها نمی‌توانند در درازمدت کیفیتی که مشتری می‌خواهد را فراهم سازند. یا اینکه بتوانند آن تجربیاتی که برای سیاست گذاری لازم است را بدست بیاورند.

نیما حاسید دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، در خصوص اقدام عجیب بانک ملی مبنی براینکه دریافت پیامک تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان تنها از طریق اپلیکیشن‌های این بانک امکان‌پذیر خواهد بود، اظهار کرد: اقدام بانک ملی نوعی تحمیل کردن مشتریان به استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی(بله و نشان) است. متاسفانه این سیاست، سیاستی درستی نیست.

وی تصریح کرد: اگر ما توانستیم اپ‌های داخلی را به گونه‌ای طراحی کنیم که مشتری را به سمت خودش جذب کند قطعا در دراز مدت رشد کرده و مشتریان بسیاری را جذب خواهند کرد و در واقع چلنچی که برای مشتری‌یابی شرکت دست به گریبان است را تجربه می‌کنند از این تجربه به طور حتم در سیاست‌گذاری‌هایشان می‌توانند استفاده کنند و بنیان و بنیاد رشد این اپ‌ها فراهم می‌شود. امری که در همه جای دنیا بدین شکل اتفاق افتاده است.

حاسید گفت:، اما اگر سعی کنیم مشتریان را با یک ترفندی به این اپلیکیشن‌ها تزریق کنیم در این صورت خاصیت رقابتی و خاصیت مشتری دوستی خودمان را از محصولاتمان زدوده‌ایم. قطعا این‌ها نمی‌توانند در درازمدت کیفیتی که مشتری می‌خواهد را فراهم سازند. یا اینکه بتوانند آن تجربیاتی که برای سیاست گذاری لازم است را بدست بیاورند.

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، افزود: مشکل دیگر این است که متاسفانه بانک‌ها وارد عمل شدند و این مهم یکسری مضراتی را نیز در پی خواهد داشت؛ چرا که بانک‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شاخه آی تی در همه جای دنیا هستند بخاطر اینکه تراکنش‌ها از طریق آن‌ها ارائه می‌شود و امنیت آن‌ها به امنیت ملی گره خورده است و این امنیت آی تی آن‌ها را حساس می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر بانک‌ها به این سمت و سو حرکت کنند که به نام اینکه از نرم‌افزار‌های ملی حمایت کنند به سمتی بیایند که الان اتفاق افتاده است؛ بنابراین پیامی که به مخاطب می‌دهد، این است که بانک احتمالا به دلیل منافع ملی این سیاست را انجام می‌دهد و این برای یک بانک یعنی مرگ اعتبار خود. یعنی به جایی رسیده که حتی برای ارسال پیامک هزینه ندارد و الان دست به دامن اپلیکیشن‌ها شده است.

حاسید خاطرنشان کرد: اگر اعتبار بانکی را بگیرید کلا موجودیت بانک نیز از بین می‌رود. اینگونه سیاست‌ها به واقع خود "آفتابه خرج لحیم کردن است" در این صورت به ضرر بانک و مشتری تمام خواهد شد و هم به ضرر شرکت‌هایی که این اپلیکیشن‌ها را می‌سازند. وقتی اعتماد نباشد و اعتبار بانک نیز کاهش پیدا می‌کند و مردم حق دارند که عکس العمل نشان دهند. حتی خود این موضوع مضراتی را ایجاد می‌کند که ضررش خیلی زیاد بوده و بنیان این را می‌نهد که ضرر‌های اعتباری و اعتمادسازی در سطح کلان جامعه و کشور از بین می‌برد که به مراتب بدتر است.

گفتنی است؛ راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی و جذب کاربران در پیام‌رسان‌های بومی به یکی از اولویت‌های دولت تبدیل شده است. اکنون نیز به نظر می‌رسد بانک ملی مشتریان خود را برای دریافت پیامک برخی از تراکنش‌ها مجبور به نصب پیام‌رسان «بله» می‌کند.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی